#trolljägarna

Igår såg jag programmet Trolljägarna och såg avsnitt 2 och jag är helt chockad över hur vissa personer på internet kan vara elaka. Det här avsnittet handlade det ju om bloggaren Kissie, 18 åringa Gabbi och sen en feminist som heter Fanny.

Alexandra Nilsson, Kissie

Kissie berättar att hon har blivit uthängd på facebook sidorna Sthlm’s snyggaste och Slynstämplad och fått hot som att hon var halv polack. Hon berättade att hon fick ungefär 5 hot om dagen som är riktiga hot och sen får hon massa med kränkningar. Hon berättar även att det är folk som har kommit hem till hennes lägenhet. skrivit krafitti på dörren och hällt grisblod på dörren och golvet utanför och då börjar man ju undra hur vissa människor tänker. Jag har ju hört att Kissie själv har sagt och skrivit mycket elakt på internet och jag kan ju fatta att folk blir arga och provocerade och det är väl det hon tjänar sina pengar på genom sin blogg. Det är ju egentligen tack vare alla hennes läsare som har gått in på hennes blogg och blivit provocerade av det hon skriver men jag tycker ändå inte att det är rätt för folk att skriva personliga hot och kränka henne för vad hon skriver. Hon berättar även att människor går på hennes familj vilket är ganska konstigt för de har ju egentligen ingenting med hennes handlingar i sin blogg. I programmet så tar de ju också kontakt med de som har skrivit dessa hot kommentarer och det konstiga är ju att de aldrig kan stå för vad de har gjort.

Gabbi

Gabbi går i andra året på gymnasiet och hon blev hotad av sin klasskompis på internet. Gabbi är född i en judisk familj och hennes klasskompis kränker henne genom att skriva om henne och hennes familj. Kompisen har skrivit elaka saker som att hennes familj var den familjen som Hitler glömde och att hon skriver det till henne på facebook i chatten. Ett exempel som kompisen har skrivit är ”sånna som er skulle passa i polen som aska!” HUR I HELVE KAN MAN HA MAGE ATT SKRIVA NÅGOT SÅNT HÄR TILL EN ANNAN MÄNNISKA??? Var är världens på väg egentligen!!! Jag blir så upprörd när jag får se sånt här och det värsta är att hon är exakt lika gammal som jag. Jag skulle ju ta så illa upp att jag skulle vilja ta livet av mig. Som tur är så polisanmälde Gabbi kompisen och hon blev dömd för de hot och kränkningar hon har skrivit.

Fanny

Fanny är en feminist och har även hon en blogg och skriver mycket om kvinnans rätt i samhället. Detta är något tex många män kan bli provocerade av och därför skriva elaka kommentarer på hennes blogg.

Slutsats
Jag kan förstå att man kan bli arg och provocerad av vad andra skriver om på internet men man ska aldrig komma till det stadiet där man börjar skriva elaka saker till andra! Det ligger oxå väldigt mycket avundsjuka i det hela, man är så avundsjuk på den andra istället för att glädja sig åt den andras framgång så försöker man istället trycka ner och visa hur dålig den andra är! Som om man trycker ner den andra personen för att göra den svag så att man själv kan vara stark när det egentligen är tvärt om! Jag kan faktiskt erkänna att jag är en väldigt avundsjuk människa och tycker ofta synd om mig själv att jag inte har samma saker eller att jag försöker hitta ursäkter för allt hela tiden! Jag kommer ihåg att jag var jätte avundsjuk på en tjej i stallet som fick jättefina ponnyer att tävla på och plötsligt var hon jätteduktig och det gick jättebra för henne! Hon tog jättemånga placeringar varje gång hon var och tävlade och var var jag? Jo jag var fortfarande kvar på mina LD och LC och kom knappt runt! Jag var helt enkelt avundsjuk på henne och hennes framgång och varje gång jag träffade henne så låtsades jag att hon inte var där! Men nu har jag faktiskt försökt att ändra min attityd till alla andras framgång, man får ju så mycket tillbaka! Nu säger jag hej och pratar med tjejen i stallet, säger grattis när det gått bra för henne och andra! Förhoppningsvis får jag tillbaka det sen med att folk säger grattis tillbaka till mig när det går bra!

Hur som helst så tycker jag att det är sjukt att man som anonym skriva elaka saker på internet till andra människor! Jag kan inte fatta att för ni som gör det att ni kan leva utan att känna skuldkänslor! Hur kan du med gott samvete gå och lägga dig lycklig och sova gott? Det kan jag inte fatta! Jag hoppas nu att detta väcker någon typ av debatt och att vi ska gå emot detta hat som finns på internet! Var snälla mot varandra och gläd dig åt någon annans framgång, det är det minsta du kan göra! Ni alla borde se programmet, riktigt bra och det kanske gör att ”trollen” tänker lite längre än näsan räcker!

Sluta lägg energi på saker som du hatar istället för det du älskar! ❤

20140414-163217.jpg

En reaktion på ”#trolljägarna

  1. Gud så bra skrivet! Blev så berörd när du också skrev om din egen avundsjuka , att kunna blotta dig så och vara så ärlig, stark gjort! Du är så fin och så duktig! Och jag hoppas och tror att Du och Sessan kommer att nå höjder tillsammans!👏

Lämna en kommentar