Bett jag skulle vilje testa!

Det finns några bett som jag skulle vilja testa på Sessan. Jag skulle vilja ha två till tre bett som jag kan rida med i dressyren/markarbetet/hoppningen och sen ett lite skarpare som jag kan ha ute/terrängen/ibland i hoppningen. Sessan är lite för stark för mig ute och i hoppningen och jag skulle gärna vilja använda lite mindre hjälper. Idag har jag ett Stübben Golden Rings 4 in 1 gag och jag tycker att Sessan går ändå väldigt bra på det i dressyren och i markarbetet. Dock är det inte godkänt att rida med i dressyren så det är därför jag måste fixa ett nytt bett att ha i dressyren! 🙂

BildBild

Dessa bett skulle jag vilja testa på Sessan:

Till dressyren

Bild

Sprenger WH Ultra Dynamic D-ring– Detta bett är godkänt i dressyren, det är anatomiskt och det var detta ja hade tänkt att rida på. Dock kostar det runt 1300 kr så det är ganska dyrt att bara ”testa” sådär.

Bild

Stübben Baucher Bett- Detta bett är även godkänt i dressyren och är lite mer hävstångseffekt, detta bett är då inte lika dyrt som Sprenger bettet men det är ändå ganska mycket pengar att lägga på ett bett som man bara vill prova. Det kostar runt 800 kr men det kanske det är värt? Det är även anatomiskt så det kanske är värt det trots allt?

Till markarbetet och hoppningen

Bild

Waterford bett med fasta ringar- Detta bett hade jag tänkt att rida i markarbetet, även detta är inte godkänt i dressyren. Sen vet jag inte riktigt vad jag tycker om det här bettet, om man kollar på första länken på bettet så ”står” den ju upp. Det känns som att det blir väldigt tyck på laner i hästens mun vilket inte alls känns trevligt. Så jag vet inte riktigt om jag ska lägga pengar på något som kanske inte kommer kännas bra för Sessan. Detta bett kostar i allafall ungefär 400 kr, lite billigar, lite oskönare för hästen, kanske?

Bild

Myler bett med fasta ringar- Detta bett tror jag faktiskt är godkänt i dressyren men jag är inte säker. Hur som helst så är själva ringarna oberoende av varandra, alltså när man surrar på ena sidan så snurrar inte hela bettet. Detta bett är även som kulbettet/waterfordet förutom ökat tryck på lanerna, det kostar ungefär 600 kr.

Ute, i hoppningen och terrängen

 Bild

Zilco Butterfly White Mouth Bit- Detta bett är egentligen ett körbett och kan endast köpa utomlands eller online. Detta bett ser dock lite snällare ut än vissa andra hävstångsbett, det är en rak, happy mouth mundel och sen är det inte mycket avstånd mellan där man sätter i sidostyckerna och tygeln, även med den nedre ringen. Om jag skulle köpa detta bett skulle jag använda en sporrerem istället för kedjan under hakan så det skulle bli snällare. Detta bett kostar £30 vilket är ungefär 300 kr vilket inte skulle vara sådär jättemycket. Dock tror jag att det kommer kosta lite att frakta varan till mig!

bett3 bett3.1

Stübben EZ Control Pelham- Detta bett är ett baby pelham med en speciell funktion att det låser sig vid en speciell vinkel och blir som ett rakt bett. Även här skulle jag använda en sporrerem istället för kedjan för att göra bettet snällare. Baby pelham betyder ju att längden till nedre skänkeldel är 5 cm med det kostar tyvärr runt 1000 kr.

bett6

Baby Pelham- Detta är oxå ett baby pelham men med rak mundel vilket gör bettet lite snällare än ovanstående bettet. Detta bett ska även användas med sporrerem och Sessan har gått på det förut sa Louise så det kanske skulle funka. Bettet kostar runt 400 kr på Hööks!

500315_01

Kimblewickbett Gold Medal- Detta bett kan ju oxå kallas för jaktkandar men jag tror dock att detta bett inte riktigt skulle funka på Sessan för jag tror att det blir lite för stark. Skänklarna är ganska långa på detta bett men det ända som skulle få det att funka är att det är ett rakt bett som gör det lite snällare i allafall. Detta bett kostar runt 300 kr och finns oxå på Hööks!

Så det var några bett som jag skulle vilja testa, har ni redan ridit på något av dessa bett så skriv en kommentar om vad du tyckte/tycker om de! 🙂

2 reaktioner på ”Bett jag skulle vilje testa!

  1. Hello very nice site!! Guy .. Excellent .. Wonderful ..
    I will bookmark your website and take the feeds additionally?
    I’m happy to search out a lot of useful info right here in the publish, we need work out extra strategies in this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

Lämna en kommentar